Zo laat jij bij recruiters een onvergetelijke indruk achter

Zo laat jij bij recruiters een onvergetelijke indruk achter

In ons vorige artikel heb je kunnen lezen hoe een visitekaartje je kan helpen aan een nieuwe baan. Een ander hulpmiddel wat zeker ook niet in jouw gereedschapskist mag ontbreken zijn natuurlijk de social media. Jouw updates op Facebook, Twitter, LinkedIn etc. ontgaan recruiters en werkgevers niet. Sterker nog, zij houden je online gedrag in de gaten. Uit onderzoek blijkt dat 55% van de recruiters hun keuze herziet (zowel in de goede als foute richting) na het zien van een social media profiel van een kandidaat.

De manier waarop jij online zichtbaar bent, is dus veel belangrijker dan je misschien altijd hebt gedacht. Met onze do’s en dont’s zorg jij dat je een onvergetelijke indruk achterlaat bij recruiters en werkgevers. En hiermee wordt jouw kans op die ene droombaan weer een stuk groter.

Onze Do’s top 3

1: Laat jouw vaardigheden en kennis zien
De kracht van de social media is de mogelijkheid voor interactie. Dat is mooi, want door mee te doen aan discussies laat je zien wat je in huis hebt. Ieder social media kanaal heeft daarbij zijn eigen manier van communiceren. Zo kun je door lid te worden van groepen op LinkedIn heel snel onderwerpen vinden die passen bij je werk of interesses, reageren op discussies, vragen met jouw kennis en inzicht beantwoorden en nieuwe, interessante mensen vinden. Maak hier zeker gebruik van.

2: Ontvang en schrijf aanbevelingen
LinkedIn heeft hele handige opties om aanbevelingen te ontvangen. Op jouw profiel kun je namelijk de vaardigheden invoeren waar jij sterk in bent en die vervolgens door mensen in je netwerk laten beoordelen. Ook is het mogelijk om je netwerk een aanbeveling te vragen voor de werkzaamheden die je hebt verricht. Hiermee krijgen werkgevers en recruiters direct al een goed beeld van je. Maar doe niet jezelf alleen een plezier. Schrijf ook eens een aanbeveling voor een ander want op social media gaat het om halen én brengen.

3: Volg interessante bedrijven binnen jouw branche
Dit biedt je verschillende voordelen. Wanneer je een bedrijf op social media volgt, blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen en ontvang je vaak als eerste de nieuwste vacatures. Je staat hiermee dus op pole position! Door een bedrijfspagina te ‘liken’ kun je vervolgens deelnemen aan discussies en zo jouw expertise tonen. Je laat hiermee indirect jouw toegevoegde waarde zien aan potentiële werkgevers.

Onze Don’ts top 3

1: Vloeken en negatieve uitlatingen
Met stip is dit onze nummer één. Het klinkt als een open deur maar je zult je verbazen hoe vaak dit toch voorkomt. Wij snappen heel goed dat het ontzettend eenvoudig is om online overal direct op te reageren. Binnen een paar seconden weet de hele wereld wat je van iets vindt. Negatieve uitlatingen zijn echter meestal impulsieve uitspraken en niet echt representatief voor wie je nu echt bent. Onze tip die we je meegeven: vraag jezelf steeds af of je het erg zou vinden als jouw update een dag later op de voorpagina van de krant zou staan. Is je antwoord hierop ‘ja’, dan is het beter dat je je update toch maar niet plaatst.

2: Spel- en taalfouten maken
De Nederlandse taal blijft voor sommigen lastig. Spel- en taalfouten in social media updates zijn voor de een iets lastiger te vermijden dan voor anderen. Weet wel dat recruiters hier erg gevoelig voor zijn. Bij veel functies speelt communicatie namelijk een belangrijke rol, vooral wanneer je regelmatig contact hebt met klanten. Zo’n 66% van de recruiters geeft aan dat spel- en taalfouten de keuze voor een kandidaat negatief beïnvloedt. Reden genoeg om hier dus serieus aandacht aan te schenken.

3: Praat niet negatief over je oud-werkgever en -collega’s
Loyaliteit en respect zijn belangrijke begrippen in het bedrijfsleven. Je negatief uitlaten over jouw oud-werkgever en -collega’s zijn dus echt ‘not done’. Of je nu gelijk hebt of niet, houd de eer lekker aan jezelf!