Vier tips om uw beste medewerkers binnenboord te houden

Vier tips om uw beste medewerkers binnenboord te houden

Het is als werkgever uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat uw medewerkers gelukkig zijn en zich betrokken en gewaardeerd voelen. Dit creëert een sterke relatie tussen u en uw werknemers. Daarnaast zullen medewerkers dan ook niet snel geneigd zijn om hun heil ergens anders te gaan zoeken. Met de volgende vier tips zorgt u er niet alleen voor dat u uw beste werknemers binnenboord houdt, maar ook nieuwe, gedreven medewerkers aantrekt.

1. Betrokken medewerkers
Medewerkers moeten zich betrokken voelen bij de organisatie waarvoor ze werken. Employee experience is key bij de overweging van een medewerker om bij zijn of haar bedrijf weg te gaan of te blijven. Zodra werknemers het gevoel hebben dat ze een bijdrage kunnen leveren aan een bedrijf en inspraak hebben in zaken, voelen ze zich serieus genomen en gelukkiger. Het logische gevolg is dat medewerkers eerder kiezen voor de samenwerking en loyaliteit van hun bedrijf dan voor hun eigen zekerheid en veiligheid.

2. Secundaire arbeidsvoorwaarden
Zoals bekend zijn de primaire arbeidsvoorwaarden, zoals een goed salaris, natuurlijk heel belangrijk. De ‘ondergesneeuwde’ secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals thuiswerken, een auto van de zaak of kinderopvang op kantoor zijn minstens zo belangrijk. Flexibel werken en thuiswerken is enorm populair anno 2019. Organisaties die de mogelijkheid tot flexibele werkuren en andere voordelen zoals kinderopvang op kantoor aanbieden, vallen sneller in het oog van kandidaten en dragen bij aan de werknemersproductiviteit en -behoud.

3. Ontwikkelingsmogelijkheden
Biedt u voldoende mogelijkheden tot promotie en groei? Iedere werknemer barst van ambitie en potentie en verdient een kans om het beste uit zichzelf te halen. Spring hier op in als werkgever. Dit is niet alleen goed voor de medewerker en zijn loyaliteit, maar ook voor u als organisatie. Hoe? Zorg voor snuffelstages binnen uw bedrijf en voer regelmatig gesprekken om te achterhalen wat iemands wensen zijn met betrekking tot groei en ontwikkeling.

4. Referral recruitment
Uw medewerkers gelden als de beste ambassadeurs binnen uw organisatie. De kans dat werknemers zich positief uitspreken over u als werkgever is vele malen groter als ze enthousiast en gemotiveerd zijn. Referral recruitment wordt door steeds meer organisaties gezien als een handig middel om hier op in te spelen: introduceren medewerkers zelf met succes een nieuwe collega in het bedrijf, ontvangen ze een bonus. De ideale win-winsituatie!

We werken aan één sterk merk…

Binnenkort lanceren wij onze nieuwe site!

diagram

We werken aan één sterk merk…

Binnenkort lanceren wij onze nieuwe site!

Ga verder naar de website