Thuiswerkende professionals werven? Heb oog voor deze skills en vaardigheden

Thuiswerkende professionals werven? Heb oog voor deze skills en vaardigheden

Thuiswerken is tijdens deze coronacrisis nog steeds hot topic. Voor veel bedrijven is het zelfs onvermijdelijk. Waar dient u als recruiter rekening mee te houden in de zoektocht naar professionals die succesvol zijn met werken op afstand? Wij sommen in dit artikel belangrijke skills en eigenschappen op die u een eind op weg helpen.

Belangrijke eigenschappen
– Goede communicatieskills draaien onder meer uit in effectieve wederzijdse update als het gaat om werkzaamheden en doelen. Een professional die communicatief sterk is in een online werkomgeving kan zo veel tijdwinst opleveren. Daarnaast helpen solide communicatieskills in het tijdig signaleren van potentiële problemen en het opbouwen van vertrouwen, engagement en een sterk teamgevoel.
– Doeltreffende samenwerkingsvaardigheden resulteren in een hogere productiviteit en meer nieuwe ideeën, werkgeluk en individuele groei. Deze eigenschappen verlagen ook het gevoel van individuele werkdruk, zodat de professional vervolgens meer focus heeft om creatief te denken, oftewel: de innovatiemotor.
– Organisatorische vaardigheden geven de professional handvatten om zelfstandig prioriteiten te stellen, de voortgang te monitoring en tijdig bij te sturen om zijn doelen (tijdig) te behalen.
– Timemanagement-skills stellen de thuiswerker in staat om meer gedaan te krijgen in minder tijd, ook al is er sprake van verhoogde werkdruk.
– Zelfdiscipline laat de remote worker keuzes maken en daaraan vasthouden met actief, gedachten en gedrag. Zelfdiscipline is ook een goede eigenschap om uitstelgedrag tegen te gaan.
– Verantwoordelijkheidsgevoel zorgt ervoor dat professionals beweeglijk blijven in onzekere tijden. Zelfsturing, ondernemerschap en het écht nemen van verantwoordelijkheid zijn enkele positieve effecten van professionals met een sterk intrinsiek verantwoordelijkheidsgevoel.

Belangrijke soft skills
De eerdergenoemde eigenschappen zijn stuk voor stuk te koppelen aan soft skills. Hier zit veel overlap in. Een professional die over goede soft skills beschikt, beschikt in het algemeen ook over veel van de competenties van iemand die excelleert in remote working. Hieronder noemen we zeven soft, gekoppeld aan de hierboven beschreven vaardigheden van succesvolle thuiswerkers:
– Communicatie: goede communicatieskills.
– Probleemoplossing: goede communicatieskills en organisatievaardigheden.
– Leiderschap: verantwoordelijkheidsgevoel en doeltreffende samenwerkingsvaardigheden.
– Teamwork: goede communicatieskills, doeltreffende samenwerkingsvaardigheden en organisatievaardigheden.
– Emotionele Intelligentie: goede communicatieskills en doeltreffende samenwerkingsvaardigheden.
– Aanpassingsvermogen: organisatievaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel.
– Werkethiek: zelfdiscipline en verantwoordelijkheidsgevoel.