Hoe neemt u iemand aan tijdens digitaal solliciteren?

Hoe neemt u iemand aan tijdens digitaal solliciteren?

Digitaal solliciteren is tijdens de huidige coronacrisis eerder regel dan uitzondering. En dat is niet altijd eenvoudig; de beslissing om iemand aan te nemen hangt af van een goede klik, de juiste hard skills en een match met de bedrijfscultuur. Hoe komt u hier achter als u diegene face-to-face nog nooit heeft gezien? Met de volgende vijf tips wordt dit een stuk makkelijker.

1. Wees origineel en denk out of the box
Zoals gebruikelijk zal elke kandidaat zich goed voorbereiden op de standaardsollicitatievragen. Deze vragen moeten ook zeker aan bod komen, maar u kunt bepaalde standaardvragen ook op een originele wijze voorleggen, zodat u sociaal wenselijke antwoorden van de sollicitant voorkomt en hij meer prijs moet geven van zichzelf.

Als het bijvoorbeeld gaat over zijn werkervaring, kunt u bijvoorbeeld vragen om iets te vertellen over de functies waar hij de meeste of minste energie van kreeg, en laten uitleggen waarom. U krijgt hierdoor een compleet beeld, waar u de nodige conclusies uit kunt trekken. De enige kanttekening hierbij is om te voorkomen dat u aannames doet en koppel daarom altijd terug of uw conclusie kloppend is.

2. Trigger de kandidaat
Kom met vragen die de kandidaat verrassen, waardoor hij uit zijn comfort zone moet stappen en meer moet laten zien van zijn persoonlijkheid. Dit is een ook een uitstekende test hoe de sollicitant zich gedraagt in bepaalde situaties. Voorkom intimidatie, want het is natuurlijk niet de bedoeling om de kandidaat hiermee af te schrikken.

3. Maak oogcontact
Vergeet niet om tijdens een videosollicitatiegesprek oogcontact te maken met de kandidaat. Kijk hiervoor direct in de camera van uw laptop. Daarnaast helpt een positieve houding absoluut. Glimlach en knik terwijl u aan het luisteren bent. Of maak gebruik van bewegingen om uw eigen verhaal kracht bij te zetten. Let op: zorg dat dit wel zichtbaar is en niet buiten het beeld valt.

4. Betrek meerdere collega’s bij de beslissing
Doe tijdens het sollicitatieproces ook altijd een beroep op de mening van enkele directe collega’s die in aanraking zullen komen met de kandidaat. Het is altijd mooi meegenomen als iedereen een goed (voor)gevoel heeft bij de sollicitant. Medewerkers ervaren het als zeer prettig om betrokken te worden in het proces, en kijken vooral naar of er een klik is met de kandidaat en of hij/zij past bij de bedrijfscultuur. Dit hoeft niet een zwaar gesprek te worden, maar kan het beste laagdrempelig worden gehouden zodat direct gekeken kan worden in hoeverre sprake is van een ‘goede fit’.

5. Solliciteren = tweerichtingsverkeer
Net als dat u tijdens het online sollicitatiegesprek de kandidaat nauwkeurig beoordeeld, gebeurt dit andersom natuurlijk ook. Het sollicitatiegesprek is in de meeste gevallen het eerste contactmoment van een kandidaat met de organisatie en kan van grote invloed zijn op de beeldvorming. Het is maar één keer mogelijk om een goede eerste indruk achter te laten. Neem voldoende tijd voor het beantwoorden van vragen, geef continu terugkoppeling en kom uw afspraken na. Vraag tenslotte ook altijd aan de sollicitant hoe hij het sollicitatieproces heeft ervaren. Zo werkt u ook continu aan uw eigen ontwikkeling en geeft u een signaal dat de organisatie veel waarde hecht aan het achterlaten van een goede indruk.