Het belang van arbeidsmarktcommunicatie: 7 tips

Het belang van arbeidsmarktcommunicatie: 7 tips

In de zoektocht naar talent en het behoud van het huidige personeel is een ijzersterke arbeidsmarktcommunicatie enorm essentieel. Hoe krijgt u dit als organisatie voor elkaar? We lichten in dit artikel zeven belangrijke voorwaarden voor een succesvolle arbeidsmarktcommunicatie toe.

1. Mobiel- en gebruiksvriendelijk sollicitatieproces
Is er sprake van een mobielvriendelijke jobsearch-functie? Kunnen kandidaten gemakkelijk solliciteren via hun smartphone of tablet? En is daarnaast de procedure eenvoudig, laagdrempelig, gebruiksvriendelijk en snel?

2. Inzichtelijk sollicitatieproces
Is voor kandidaten van tevoren bekend wat ze kunnen verwachten als ze solliciteren bij u? En heeft u inzichtelijk hoe u ervoor kunt zorgen dat u aan die verwachtingen voldoet?

3. Werknemers podium geven
Geef uw medewerkers een podium op uw carrièresite, zodat kandidaten een goed beeld van uw organisatie krijgen. Zorg ervoor dat u niet alleen maar geschreven berichten plaatst, maar ook voor videocontent zorgt waarin werknemers hun verhaal doen.

4. Unieke content scoort
Leg de nadruk op unieke content. Waarom? Omdat het scoort! Kijk bijvoorbeeld goed na of u gebruikmaakt van unieke content in uw functieomschrijvingen. Is er unieke content over uw organisatie (naast de vacatureteksten) zichtbaar op uw loopbaanpagina en wordt er ook meer content gedeeld dan alleen de vacatures? Diversiteit is belangrijk. Leg daar de nadruk op.

5. Investeer in SEO
Besteed tijd en aandacht in de zichtbaarheid en met name vindbaarheid van uw vacatures. Zijn ze SEO-proof? En zijn de vacaturelandingspagina’s van uw website ook SEO-proof gemaakt?

6. Blijf in gesprek met uw sollicitanten
Is het onderdeel van uw werkwijze dat kandidaten standaard een bevestigingsmail ontvangen nadat ze een sollicitatie hebben verstuurd? In hoeverre wordt daarna nog contact onderhouden met de sollicitanten? Is er ook een mogelijkheid dat ze zelf invloed hebben op de frequentie van dit contact? Hoe flexibeler u zich daarin als bedrijf in weet op te stellen, hoe beter dit is voor de onderlinge verstandhouding.

7. Kracht van social media benutten
Social media is anno 2020 van onmisbare waarde als kanaal voor arbeidsmarktcommunicatie. Linkt u bijvoorbeeld vanaf uw carrièresite naar uw social mediakanalen, zodat kandidaten u direct kunnen volgen? Is het voor uw ‘volgers’ daarnaast mogelijk om uw vacatures eenvoudig te delen binnen het eigen netwerk? En zorgt u tenslotte ook voor voldoende content die gedeeld kan worden?