Drie tools om jouw talenten binnenboord te houden met een dikke smile

Drie tools om jouw talenten binnenboord te houden met een dikke smile

In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt de noodzaak voor werkgevers om de potentiële kandidaten te binden, boeien en verrassen steeds groter. Hoe word je nou een mega aantrekkelijke werkgever voor de diverse doelgroepen? En misschien nog belangrijker; hoe blijf je dit ook op de lange termijn? De volgende drie tips helpen je een eind op weg.

1. Sta open voor kritiek en laat zien dat je er iets mee doet
Als je er voor wilt zorgen dat medewerkers zich oprecht serieus genomen voelen, moet je als bedrijf zijnde kritiek/positieve feedback op de koop toe nemen. Dat klinkt negatief, maar zo is het niet. Draai het om. Nieuwe medewerkers kunnen blanco in een organisatie stappen en nieuwe inzichten bieden, waar je als werkgever nog helemaal niet aan had gedacht.

Creëer een omgeving waarin kritiek gegeven mag worden en laat zien dat je er ook iets mee doet in jouw beslissing. Dit geldt natuurlijk niet voor alles, want er zijn natuurlijk gradaties in de verschillende soorten kritiek. In sommige gevallen missen de werknemers het overzicht en de informatie die jij op dat moment wel tot je beschikking hebt. Zolang je dit op een open en vriendelijke wijze verklaart, leidt dit ook niet tot problemen.

2. Geef je medewerkers vrijheid om zich te ontplooien
Elke werknemer heeft iets van een vakman of vrouw in zich. Als er ruimte en kansen worden gecreëerd waarin iemand zich kan ontwikkelen, heb je goud in handen. Dit kan in potentie een zeer waardevolle werknemer worden. Het is dan wel een must om als werkgever deze vrijheid en kansen te bieden. Geef de medewerkers een schouderklop of aai over de bol in plaats van alleen maar wijzen op de zaken die niet goed gaan.

Benut de werknemers in hun kracht en versterk dat. Denk mee en begeleid waar nodig. Stel trainingen, cursussen en opleidingen voor – of beter nog, laat ze daar zelf mee op de proppen komen – die passen in het ontwikkelingstraject. Erken ze ook wanneer ze erkenning hebben verdiend. Daar wordt men alleen maar beter van. Bijkomend voordeel: hierdoor smeed je een eenheid binnen je team en ontstaat er ook een loyaliteitsgevoel.

3. Vertrouwen geven = vertrouwen krijgen
Hoe zorg je er als werkgever voor dat medewerkers verantwoordelijkheid durven te pakken, initiatief tonen en zich als een ware professional voordoen? Vertrouwen geven en ze loslaten is het simpele antwoord. Vooral bij de jongere generatie, die carrièremogelijkheden en flexibiliteit hoog in het vaandel heeft staan. Hier moet je niet zozeer hameren op procedures, handleidingen en dergelijke (natuurlijk is dit ook belangrijk), maar is het belangrijk om het achterhoofd te houden dat er meerdere wegen naar succes leiden.

Geef je de medewerkers niet de benodigde verantwoordelijkheid, dan stoppen ze er op een gegeven moment mee. Ben je bijvoorbeeld geneigd om continu op alle details te letten, dan kun je er in sommige gevallen vanuit gaan dat een werknemer niet dat ene stapje extra voor je zet tijdens een project bijvoorbeeld. Schenk ze het vertrouwen dat ze verdienen en je zorgt voor échte ambassadeurs binnen de club.