Drie redenen om juist actief naar kandidaten te zoeken

Drie redenen om juist actief naar kandidaten te zoeken

Als u als recruiter zoekt naar de juiste kandidaat voor een functie, zijn er twee verschillende wervingstechnieken: actief en passief werven. Door actief te werven en zelf op zoek te gaan naar de beste professional, bent u verzekerd van de volgende drie voordelen.

1. U bent de baas over het proces
Actief werven is perfect als het om ‘bedrijfskritische’ functies, die vaak voorkomen bedrijven met een hoge recruitmentcapaciteit. Met deze manier van werven kunnen er vacatures online worden gezet, maar wordt daarnaast ook actief gezocht. Hierdoor bent u de baas over het proces en niet zozeer afhankelijk van het aantal sollicitaties en de kwaliteit hiervan. Bijkomende voordelen: u verlaagt de time-to-hire (die gemiddeld ca. 40 dagen is) en waarborgt ook tegelijk de kwaliteit van de kandidaten die u benadert.

2. Doelgroep wordt vergroot met meer kandidaten
Niet iedere professional die perfect in het straatje past, is actief op zoek naar een nieuwe baan. Latente kandidaten zoeken niet naar een nieuwe functie en zijn ook niet actief op job boards, maar het betekent niet dat deze doelgroep open staat voor een mooie kans als deze zich voordoet. Door kandidaten actief te benaderen komt u automatisch in contact met de passief werkzoekenden, die u normaal gesproken niet zou bereiken. En aangezien er bijna vier keer zoveel passieve kandidaten zijn, is dit absoluut het overwegen waard.

3. Succes verzekerd, ook voor uw kandidaten
Als u actief gaat werven is het belangrijk dat u precies weet wie u zoekt. Het is namelijk zonde om tijd te investeren in het benaderen in niet relevante kandidaten. Aangezien u meer tijd besteedt aan het omschrijven van de perfecte kandidaat, bent u zelf als beste op de hoogte van wat de rol precies inhoudt en wie hiervoor geschikt is. Logisch gevolg is dat uw quality of hire omhoog gaat. U weet wie er eventueel succesvol gaat worden in de functie, en wie niet. Daardoor wordt het vinden van de perfecte match een stuk makkelijker, en dat maakt zowel u als de kandidaat succesvoller.