Bereik de ideale kandidaat: houd rekening met deze 5 facetten

Bereik de ideale kandidaat: houd rekening met deze 5 facetten

We hebben het onlangs gehad over hoe u als werkgever in een krappe arbeidsmarkt aantrekkelijk kunt blijven voor potentiële werknemers. Nu draaien we de rollen om: hoe kunt ú de ideale kandidaat het beste bereiken? 5 belangrijke facetten om rekening mee te houden.

1. Wees helder in het functieprofiel
In het functieprofiel maakt u duidelijk wat u als werkgever zoekt in een nieuwe werknemer. De werkzoekende weet daardoor haarfijn wat er van hem of haar wordt verwacht. U kunt het functieprofiel het beste zin als de basis van al uw werving- en selectieactiviteiten. Daarnaast geeft het u houvast bij de beoordeling van sollicitaties.

2. Laat geen twijfel bestaan over de arbeidsvoorwaarden
We maken hier duidelijk onderscheid tussen de primaire arbeidsvoorwaarden (salaris, werktijden en vakantiedagen) en secundaire arbeidsvoorwaarden (bijv. dertiende maand, leaseauto, reiskostenvergoeding, telefoon van de zaak, etc.). Wat de meest gunstige arbeidsvoorwaarden zijn, kan per generatie en per doelgroep verschillen. Wilt u de ideale kandidaat aanspreken, is het raadzaak om er eerst achter te komen welke primaire en arbeidsvoorwaarden hij wil. Vervolgens kunt u naar buiten toe vermarkten hoe u als werkgever aan deze wens(en) tegemoetkomt.

3. Haal het maximale uit de vacaturetekst
Wilt u met uw functie écht opvallen tussen al die andere banen? Zorg dan voor een goede vacaturetekst die online uitstekend is te vinden. Houd in het achterhoofd wie u zoekt en wat hij/zij belangrijk vindt. Denk goed na over de juiste functietitel en formuleer een ijzersterke kopregel om de doelgroep te triggeren. Wees ook duidelijk in uw verwachtingen: vermijd clichés zoveel mogelijk. Verleid de lezer daarna met een aantrekkelijk aanbod, wees hierin zeer concreet. Vermeld daarnaast iets over uw bedrijfscultuur, door onder meer iets te zeggen over uw missie, visie en kernwaarden.

4. Zet het juiste wervingskanaal in
Als u eenmaal over de vacature beschikt, wilt u deze zo snel mogelijk onder de aandacht brengen van de juiste kandidaten. Afhankelijk van uw doelgroep selecteert u de juiste wervingskanalen, zodat de kans groot is dat uw ideale nieuwe medewerker de vacature daadwerkelijk krijgt te zien. Denk hierbij aan vacaturesites, sociale media en online/offline advertenties. Het effectief inzetten van de juiste wervingskanalen bespaart u wellicht veel kosten: u kunt namelijk sneller met de juiste kandidaat in contact komen.

5. Zorg voor een uitstekende employer branding
Hoe kan het dat bedrijf A bij een vacature veel meer reacties ontvangt dan bedrijf B? Dit heeft onder meer te maken met employer branding. Het gaat hierbij om zowel de potentiële als huidige medewerkers. U wilt als werkgever hoge ogen gooien bij beide doelgroepen; enerzijds om huidige medewerkers langer voor uw organisatie te behouden, anderzijds om goede nieuwe kandidaten te werven. Hoe komt u nou in zo’n positie? Wees authentiek en onderscheidend, en communiceer dat ook continu extern.