4 tips om Generatie Z voor je te winnen

4 tips om Generatie Z voor je te winnen

Uit recent onderzoek van Monsterboard onder ruim 5000 Europese werknemers komt naar voren dat meer dan 75 procent van de jongeren tevreden is met zijn of haar huidige baan. De welbekende ‘Generatie Z’ mag zich daarmee de meest tevreden generatie op de arbeidsmarkt noemen. Echter geeft meer dan de helft van deze jongeren aan dat ze ook zoeken naar een andere baan. Oftewel: Generatie Z beweegt volop op de arbeidsmarkt en grijpt nieuwe kansen aan. Vier tips over hoe deze jongeren het beste zijn te benaderen tijdens het wervingsproces.

1. Hoger salaris = hogere werktevredenheid
Hoger salaris = hogere werktevredenheid. Deze vergelijking gaat voor meer dan de helft van Generatie Z op als het gaat over salaris. Oftewel: jongeren hechten veel waarde aan een goed loon. Lukt het u als organisatie niet om hier direct in te investeren, omdat het iemand ontbreekt aan werkervaring? Leg dan vast wat het salaris wordt in de nabije toekomst.

2. Het draait allemaal om mobiel
Het mag geen verrassing zijn, maar Generatie Z zoekt van alle generaties op de arbeidsmarkt het liefste via de mobiele telefoon naar werk. Wat betekent dit voor u? De vacatures moeten niet alleen leesbaar zijn via de mobiele telefoon, maar ook online goed te vinden zijn. En net zo belangrijk: zorg er voor dat uw bedrijfspagina mobile responsive is.

3. Hoe laagdrempeliger, hoe beter
Naast het mobiel en online aanbieden van de vacatures is het net zo belangrijk om te blijven innoveren met de nieuwste recruitmenttechnieken. Bij jongeren geldt: hoe laagdrempeliger, hoe beter. Ze vinden het bijvoorbeeld relaxter om in het begin van het sollicitatieproces te chatten/appen in plaats van te mailen of bellen. Doe daar uw voordeel mee door bijvoorbeeld een chatbot in te zetten die verschillende vragen tijdens het sollicitatie realtime kan beantwoorden.

4. Go international
Naast het eerdergenoemde passende salaris vinden jongeren het ook aantrekkelijk als ze de mogelijkheid krijgen om eventueel in het buitenland te werken. Uit het onderzoek van Monsterboard blijkt dat 70 procent van Generatie Z wel oren heeft naar een internationale baan. Beschikt uw organisatie over vestigingen in het buitenland? Bekijk dan de mogelijkheden om daar werknemers of stagiaires aan de slag te laten gaan en benoem dit ook in de vacaturetekst.

Bron: Monsterboard